37
4. A HÁZASSÁG MEGÁLDÁSA
– felépítés –
O
RGONAJÁTÉK
[É
NEK
]
B
EVEZETÉS
(I
NVOCATIO
,
I
NTROITUS
)
[B
ŰNBÁNAT
,
BŰNVALLÁS
,
FELOLDOZÁS
]
K
YRIE
G
LÓRIA
K
OLLEKTA
I
GEHIRDETÉS
É
NEK
,
KARÉNEK
,
ZENESZÁM
L
EKCIÓ
E
SKETÉSI KÉRDÉSEK
G
YŰRŰZÉS
E
SKÜTÉTEL
H
ÁZASSÁGI ÁLDÁS
[É
NEK
,
KARÉNEK
]
H
ÁLAADÁS
M
IATYÁNK ÉS ÁLDÁS
.
É
NEK
–
U
TÓJÁTÉK
[A
Z ÚRVACSORA LITURGIÁJA
]
A házasság megáldásának rendje
38
A házasság megáldásának rendje
(esketés)
Liturgikus szín: az egyházi esztendő szerint
A teremtő Isten rendje a házasság. Isten teremtette az embert férfivá és asszonnyá,
hogy a házasság rendjében éljenek együtt. Nemcsak azt engedi meg, hogy a
házastársak eszközzé legyenek emberi életet teremtő munkájában, hanem azt is akarja,
hogy Krisztus szeretetével szeressék egymást (Ef5,22-33), és halálig tartó hűséggel
ragaszkodjanak egymáshoz (Mt 19.5). Az ember a házasságnak ezt az isteni rendjét
sokszor elviselhetetlennek érzi (Mt 19,3-10), de ha alkalmazkodik hozzá, akkor
nemcsak elviselhetővé, hanem a földi boldogság forrásává is válik. Mert Isten nagyon
jónak alkotta világát, és áldását adta az ember házassági szövetségére (1Móz
1,28a.31).
Az egyházi esketés bizonyságtétel a házasságnak erről az isteni rendjéről. Amikor
az egyházi esketés szükségességét hangsúlyozzuk a polgári házasságkötés mellett,
akkor különbséget teszünk a törvényesen érvényes és az Istennek tetsző házasság
között. Hazai törvényeink szerint a házasság érvényességéhez szükséges az, hogy a
felek önként és nyilvánosan, anyakönyvvezető és tanúk előtt kijelentsék házassági
szándékukat, és hogy az anyakönyvvezető a törvényes feltételek megléte alapján
megkötöttnek nyilvánítsa házasságukat. Egyházunk ezt a törvényes rendet elfogadja,
és érvényesnek tekint az állami anyakönyvvezető előtt kötött minden házasságot férfi
és nő között. Az Istennek tetsző házasságnak ezen kívül az is feltétele, hogy a
házasfelek elfogadják és kövessék Isten rendjét, amely kölcsönös szeretetet és halálig
tartó hűséget követel tőlük. A polgári jog szerint tartós élettársi kapcsolatban élőket
egyházunk arra bátorítja, hogy házasságra lépjenek.
Az egyházi esketés kétoldalú bizonyságtétel a házasság isteni rendjéről. Egyrészt
az egyház tanúskodik róla szentírási igék olvasásával, igehirdetéssel, és azzal, hogy
megkérdezi házasságra lépő tagjait, magukra nézve kötelezőnek fogadják-e el ezt a
rendet. Másrészt a házasságra lépő egyháztagok tesznek bizonyságot a házasság isteni
rendjéről azzal, hogy házasságuk ügyét Isten és a gyülekezet elé viszik, és esküvel
megerősített válaszukban kijelentik azt a közös elhatározásukat, hogy nem a maguk
elképzelése vagy a világ „bevett normái" szerint akarnak házasságban élni, hanem
Isten szándéka és Jézus tanítása szerinti szeretetben és halálig tartó hűségben.
Az esketés tehát több mint igehirdetési alkalom, és több mint a házasság
megáldása. Nélkülözhetetlen eleme a házasságra lépők bizonyságtétele arról, hogy
házasságukat Isten rendje és tanítása szerint értelmezik, és ezt maguk számára
kötelezőnek vallják. Enélkül az egyházi esketés nem végezhető el. Ez ellentétben
volna tényleges tartalmával. Ez nem jelenti sem a keresztény, sem a nemkeresztény
vagy nemhívő fél megbélyegzését, vagy a velük való testvéri kapcsolat megtagadását,
sőt inkább a lelkész. gondozásával, a gyülekezet pedig imádkozó szeretetével veszi
körül őket, hogy megvalósuljon rajtuk Istennek az a szándéka, hogy ,,minden ember
üdvözüljön, és az igazság ismeretére eljusson".
A házasság megáldásának rendje
39
Különböző felekezetű keresztények esketésének egyházunk részéről nincs
akadálya, ha mindkét fél fenntartás nélkül vállalja az esketést a kérdésekkel és az eskü
alkalmazott szövegével együtt. De a jelentkezésnél világossá kell tenni számukra az
evangélikus félnek azt a lelkiismereti elkötelezettségét, hogy hitét ne csak a maga
számára őrizze meg, hanem házastársa és családja előtt is szeretettel és meggyőzően
tegyen bizonyságot Krisztusról és az evangéliumi hit igazságáról. Ennek elismerése
nélkül ellentmondásosnak kell tekintenünk azt, hogy egyházunknál jelentkeznek
esketésre.
Az ökumenikus szolgálattal végzett esketés rendje megtalálható az evangélikus
esketés rendjét követő fejezetben.
Mivel az egyházi esketés bizonyságtétel a házasság isteni rendjéről, nem magától
értődő az elváltak esketése. Jézus a mózesi törvénynek az elválásra vonatkozó
rendelkezéseivel
szemben
egyértelműen
nyilatkoztatja
ki
a
házasság
felbonthatatlanságát. Az apostoli hagyomány kivételesen elkerülhetetlennek tartja az
elválást, de szintén egyértelműen jelenti ki, hogy az újabb házasságkötés ilyen esetben
is ellenkezik Isten rendjével (Mk 10,2-12 ; Lk 16,18; Mt 5.32; 19,3-10; 1Kor 7,10-14.
Az egyház tehát a válni készülő házasfelek összebékítésére törekszik, és helyteleníti az
elváltak újabb házasságkötését, rámutatva, hogy az együttélés megszűnése Isten rendje
szerint nem érvényteleníti a felek házasságkötéskor egymásnak tett és Istent segítségül
hívó esküvel is megerősített hűségfogadalmát. Ha az elvált egyháztag mégis újabb
törvényes házasságot kötött, akkor egyházunk ezt tudomásul veszi, és ezt a házasságot
is érvényesnek és felbonthatatlannak tekinti, bár vallja, hogy ez az állapot ellenkezik
Isten rendjével és Jézus tanításával.
Ha az elvált egyháztag újabb házasságkötés után jelentkezik egyházi esketésre, a
lelkésznek nem az a feladata, hogy a jelentkező új párt elválassza, vagy hogy
ítélkezzék felettük. De azt a benyomást sem keltheti, hogy az esketéssel az elvált fél
úgynevezett vétlenségét igazolja, és elválását az egyház részéről jóváhagyja. Sokkal
inkább világossá kell tennie, hogy Isten teremtő akarata és Jézus tanítása szerint a
házasságban ketten eggyé lesznek, és ezért az elválásnál nincsen vétlen fél Isten színe
előtt. Az elváltnak tehát nem azzal kell készülnie újabb házasságára, hogy magát
menti, és a felelősséget a másik félre hárítja, hanem azzal, hogy tanul házasságának
felbomlásából, felismeri, elismeri és megbánja a maga bűnét, hibáját és azzal az
elszánással tekint előre, hogy Isten segítségével harcol bűnei ellen. Így remélheti,
hogy bűnbánaton át új élet lehetősége nyílik előtte új házasságában, melyre elnyerheti
Isten áldását, aki nem veti meg a bűnbánó szívet (Zs 51,2.19). Ilyen reménységgel
vállalja egyházunk az elváltak esketését, és lelkipásztori szolgálatával mindent
megtesz azért, hogy az új házasság maradandó és boldog legyen.
Ismételten felmerül az eskü és ezen belül a házassági eskü teológiai
igazolhatóságának kérdése. Az evangélikus egyház hitvallásos álláspontja az, hogy a
keresztény ember hivatalos esküt tehet (Ágostai hitvallás XVI). Jézus nem az eskü,
hanem az esküdözés ellen szól, ellenben Istent tiszteljük, ha nevét jó és igaz ügy
erősítésére használjuk (Nagy káté 2. parancsolat). Az esküt tehát nem lehet elvileg
helyteleníteni. A házassági eskünek két lényeges pontja van. Az egyik
ténymegállapítás: a házastársi szeretet megléte. Erre lehet esküt tenni, ha megvan. A
másik ígéret: a halálig tartó házassági hűség. Mivel ez az emberi lehetőség (justitia
civilis) határain belül van, erre is lehet esküt tenni, eltérően a hitben való megállás
esküszerű ígéretétől, amelynek teológiai helyessége joggal megkérdőjelezhető.
Maga az eskü szó rokon az esedezéssel: komoly fogadalom, de Istenre nézve,
Istent segítségül hívva, aki az akaratával egyező, életre szóló elhatározást mindig
támogatja, és ezért segítségére is számítani lehet annak megtartásához. A házassági
A házasság megáldásának rendje
40
eskü kérdésében tehát nem lehet felhozni olyan teológiai érvet, amelynek alapján be
kellene vezetni, ha még nem volna meg, viszont nem lehet olyan teológiai érvet sem
felhozni, amelynek alapján el kellene hagyni, ha már szokásban van. Két nyomós ok
van arra, hogy megtartsuk esketési rendünkben, és az egyházi cselekményt is
esketésnek nevezzük: 1. Megszüntetése azt a benyomást keltené - nem minden ok
nélkül -, hogy alkalmazkodunk a kor szelleméhez, és nem vesszük komolyan, hogy a
házasság szent dolog. 2. A házassági eskü majdnem kizárólagosan magyar szokás, első
nyomai a reformáció korában éppen evangélikus területen mutathatók ki, és ezt ma
minden magyarországi egyház gyakorolja. Ebből a történeti és élő közösségből nem
lépünk ki.
A házasulandók előzetes jelentkezését egyházunk megkívánja tagjaitól. Ezt a
lelkész az adatfelvételen kívül felhasználja arra is, hogy tanítást adjon a házasság
isteni rendjéről. Fiatalkorú jelentkezőkkel az esketésig hátralevő időben lehetőség
szerint több beszélgetésre is kerüljön sor („jegyesoktatás”). Alkalmas kiinduló pont
lehet az esketés rendjének ismertetése. A lekciók és az eskü szövege alapján
lelkipásztori beszélgetés indulhat a házasságról: arról, hogy mi az Isten szándéka a
házassággal, és hogy a házasságra lépők megfelelnek-e ennek. Lehetséges, hogy ilyen
lelkipásztori szolgálat gyümölcseként bizonyos esetekben (pl. elváltaknál) létre sem
jön az olyan házasság, amely nem egyezik Isten rendjével. A lelkész tartózkodjék
bármiféle lelkiismereti kényszer alkalmazásától, de végezze szolgálatát azzal a
meggyőződéssel, hogy az Isten rendjéhez alkalmazkodásból mindig áldás fakad, még
akkor is, ha az pillanatnyilag nehéznek, népszerűtlennek vagy korszerűtlennek tűnik.
Az esketés rendjében a lekcióknak, az esketési kérdéseknek, az eskütételnek és a
házassági áldásnak a 8-12. pontokban található szövege nem változtatható meg, és
azokból semmi sem hagyható ki.
Az esketés minden esetben azonos rend szerint történik, mégpedig a templomban,
lehetőleg gyülekezet előtt, de legalább két keresztény tanú jelenlétében. Az esketés
templomon kívül csak akkor végezhető, ha a felek el nem hárítható okból (vis maior)
nem jelenhetnek meg a templomban.
Amikor az esketésre jövő pár a templom bejárata elé érkezik, a lelkész -
amennyiben a helyi szokással ez nem ellenkezik - a templomkapu előtt liturgikus
öltözékben fogadja. Megszólal az orgona, és a pár a lelkész vezetésével vonul az oltár
elé. A két tanú közvetlenül mögöttük kíséri őket, és a szertartás végéig mögöttük áll. A
velük csoportosan érkezett násznép – ha pl. a polgári házasságkötés közvetlenül a
templomi esketés előtt volt – a bevonulás előtt foglal helyet a templomban. A
bevonulás megkezdésekor a gyülekezet feláll, és a bevonulás végéig állva marad. A
bevonulásra és a felállásra vonatkozó - a fentiektől eltérő - helyi szokások
fenntarthatók, de a vőlegény mindig a menyasszony jobbján álljon az oltár elé. Az
oltár elé érve az egyházfi átveszi a menyasszonyi csokrot, és az oltáron bal felől
helyezi el. Ha a gyűrűzés szokásban van, még a bevonulás megkezdése előtt elkéri a
gyűrűket, és erre való kis tálcán (nem az úrvacsorai paténán) az oltáron jobb felől
helyezi el. A bevonulás egész ideje alatt szóljon az orgona.
Az esketés gyülekezeti jellegét helyesen fejezi ki a gyülekezeti ének és az új pár
üdvözlése az esketés végén. Az esketés rendje több helyen ad lehetőséget ének vagy
karének közbeiktatására. A gyülekezetek ezt a lehetőséget a körülmények szerint
használják fel. Helyettük zeneszám is alkalmazható. A kar éneke minden esetben
egyházi ének, zsoltár vagy egyházi kórusmű. A kar énekelheti a bevezető zsoltárt is.
Az orgona kivonulásra is szólhat. de – miként a bevonulás alatt is – csak egyházi
jellegű orgonaművek használhatók. Az orgona az eskütétel alatt halkan vagy
egyáltalán ne szóljon, hogy az eskü szövege jól hallható legyen.
A házasság megáldásának rendje
41
A kivonulás a bevonuláshoz hasonló rendben történik: a lelkész a kapu előtti
térségig - de legalább a külső templomkapuig (pl. esős vagy hideg időben) - vezeti a
házaspárt. Itt adja át – mindig a házaspárnak – a templomi esketést tanúsító, előre
elkészített emléklapot, esetleg a gyülekezetnek az esketés napjára emlékeztető
ajándékával (Pl. Biblia) együtt. Ez utóbbit a felügyelő vagy egy jelenlévő presbiter is
átadhatja. A kivonulással kapcsolatos - ettől eltérő – helyi szokások is megtarthatók.
Lehetőség van a házasságkötés megáldását úrvacsorai liturgiával és közös
úrvacsorával összekötni.
A házasság megáldásának rendje
42
O
RGONAJÁTÉK
[É
NEK
],
BEVONULÁS
B
EVEZETÉS
(I
NVOCATIO
,
I
NTROITUS
)
Lelkész:
Az Atya, [
+
]Fiú, Szentlélek nevében.
Gyülekezet:
Ámen.
Lelkész:
Boldogok, akik félik az Urat,
akik az ő útjain járnak.
Zsolt 128,1
Jöjjetek, örvendezzünk az Úrnak,
ujjongjunk üdvösségünk kősziklája előtt!
Járuljunk eléje hálaadással,
magasztaljuk őt dicséretekkel!
Jöjjetek, boruljunk le, hajtsunk térdet
teremtőnk, az Úr előtt.
Mert ő a mi Istenünk,
mi pedig az ő népe vagyunk.
Zsolt 95,1.2.6.7.
Dicsőség az Atyának és a Fiúnak és a Szentléleknek,
miképpen volt kezdetben, most és mindenkor és mindörökkön örökké.
Ámen.
Boldogok, akik félik az Urat,
akik az ő útjain járnak.
Zsolt 128,1
vagy:
Lelkész:
Hirdessétek velem az Úr nagyságát,
magasztaljuk együtt az ő nevét!
Zsolt 34,4
Az Úrhoz folyamodtam, és ő meghallgatott,
örömre derülnek, akik rátekintenek!
Érezzétek és lássátok, hogy jó az Úr,
mind boldog, aki hozzá menekül!
Féljétek az Urat, ti szentjei,
mert nem szűkölködnek az istenfélők.
Akik az Úrhoz kiáltanak, azokat meghallgatja,
akik hozzá folyamodnak, nem nélkülözik a jót.
Zsolt
34,9.10.18a.11b.
Dicsőség az Atyának és a Fiúnak és a Szentléleknek,
miképpen volt kezdetben, most és mindenkor és mindörökkön örökké.
Ámen.
A házasság megáldásának rendje
43
Hirdessétek velem az Úr nagyságát,
magasztaljuk együtt az ő nevét!
Zsolt 34,4
A doxológiát a gyülekezet énekelheti. Megfelelő énekverset is énekelhet: pl.
73,3; 262,4.
[B
ŰNBÁNAT
,
BŰNVALLÁS
,
FELOLDOZÁS
]
Az esketési liturgia része lehet a bűnbánati rész. Alkalmazható ez
akkor is, amikor az házasság megáldásának liturgiájához nem
kapcsolódik úrvacsoravétel. Isten gyermekei bűnbánattal és Isten
kegyelmével indulhatnak a közös útra. Ez a szakasz azonban
elhagyható.
Lelkész:
Testvéreim az Úrban! Mielőtt Isten áldását kérjük házasságot
kötő testvéreink számára, vizsgáljuk meg magunkat Isten színe előtt!
Hallgassuk meg a tízparancsolatot!
Ezt mondja az Úr:
Én vagyok az Úr, a te Istened. Ne legyen más istened! Ne vedd hiába
Istened nevét! Szenteld meg az ünnepnapot! Tiszteld atyádat és
anyádat! Ne ölj! Ne paráználkodjál! Ne lopj! Ne tégy felebarátod ellen
hamis tanúbizonyságot! Ne kívánd felebarátod házát! Ne kívánd
felebarátod házastársát vagy bármiféle tulajdonát!
Az Úr Jézus Krisztus apostola ezt tanítja:
Ha azt mondjuk, nincsen bűn mibennünk, magunkat csapjuk be, és
igazság nincsen bennünk. Ha megvalljuk bűneinket, hűséges és igaz
az Isten, megbocsátja bűneinket, és megtisztít minden gonoszságtól.
Lelkész:
Testvéreim! Isten színe előtt gondoljunk méltatlanságunkra, és
valljuk meg bűneinket!
A gyülekezet feláll – ezt a lelkész kézmozdulatával jelezheti.
Itt rövid csendet is tarthatunk. Ezután a gyülekezet és a lelkész
elmondja a gyónó imádságot:
Gyülekezet:
Vallom előtted, szent és igaz Isten, hogy vétkeztem ellened
és embertársaim ellen gondolattal, szóval és cselekedettel. Sok jót
elmulasztottam, sok rosszat elkövettem. Nem vagyok méltó
kegyelmedre, méltó vagyok ítéletedre. Hozzád fordulok mégis: nincs
más reménységem. Szent Fiadért, az Úr Jézus Krisztusért kérlek:
légy hozzám irgalmas, és bocsásd meg bűnömet! Ámen.
Lelkész:
Bízzatok, testvéreim! Isten megkönyörült rajtunk Jézus Krisztus
A házasság megáldásának rendje
44
által, aki meghalt bűneinkért, hogy Istenhez vezessen minket.
A lelkész áldásra emeli kezét.
Én pedig feltámadott Urunk megbízásából feloldozlak benneteket
bűneitekből az Atya,
a
+
Fiú és a Szentlélek nevében! Járjatok új
életben a Szentlélek erejével!
A gyülekezet helyet foglal.
K
YRIE
Lelkész:
Úr Jézus Krisztus, aki megszenteled a benned bízók örömét!
Uram, irgalmazz!
[
Gyülekezet:
Uram, irgalmazz!]
Lelkész:
Úr Jézus Krisztus, aki szeretetre tanítod a benned
reménykedőket! Krisztus, kegyelmezz!
[
Gyülekezet:
Krisztus, kegyelmezz!]
Lelkész:
Úr Jézus Krisztus, aki megáldod a téged egy akarattal
követőket! Uram, irgalmazz!
[
Gyülekezet:
Uram, irgalmazz!]
G
LÓRIA
Lelkész:
Dicsőség a magasságban Istennek, és a földön békesség, és az
emberekhez jóakarat!
A gyülekezet Laudamus te-t, vagy annak megfelelő énekverset énekelhet.
K
OLLEKTA
Lelkész:
Imádkozzunk! Teremtő Istenünk, aki nem hagytad magukra
gyermekeidet, hanem egymásban segítőtárssal ajándékoztad meg őket,
maradj velük, hogy igédre figyelve megosszanak minden gondot és
örömöt, és akaratodat kövessék most és életük minden napján, az Úr
Jézus Krisztus által, aki veled és a Szentlélekkel Isten, él és uralkodik
örökkön örökké.
Gyülekezet:
Ámen.
Vagy:
Istenünk, aki a házastársi közösségben javunkat munkálod, és
testvéreinket is egymáshoz vezetted szeretetben, maradj velük
és nyisd meg most szívüket igéd előtt, hogy megismerjék atyai
akaratodat, és tetszésed szerint éljenek, az Úr Jézus Krisztus
által, aki veled és a Szentlélekkel Isten, él és uralkodik örökkön
örökké.
Gyülekezet:
Ámen.
A házasság megáldásának rendje
45
Vagy:
Úr Jézus Krisztus, aki életedet adtad értünk szeretetből,
nyisd meg áldásodat kérő testvéreink előtt szereteted titkát,
hogy úgy ragaszkodjanak egymáshoz egész életükben,
ahogyan te hordozod őket örökkévaló szeretettel.
Gyülekezet:
Ámen.
Vagy:
Mennyei Atyánk, aki gondot viselsz az emberre, légy
áldott, hogy most is két szívnek adsz örömöt, és
egyesíted őket boldogságban. Add, hogy hálával
fogadják kegyelmedet, és magasztaljanak téged érte
mindenkor, az Úr Jézus Krisztus által, aki veled és a
Szentlélekkel Isten, él és uralkodik örökkön örökké.
Gyülekezet:
Ámen.
Vagy:
Teremtő Istenünk, aki úgy alkottad az emberi szívet,
hogy szeretet és boldogság után vágyakozzék, áldd
meg házasságot kötő testvéreinket és szenteld meg
szívüket, tedd mindig igazzá hűségüket és
önfeláldozóvá szeretetüket, hogy Jézus Krisztusból,
a szeretet forrásából naponta meríthessenek.
Gyülekezet:
Ámen.
I
GEHIRDETÉS
Lelkész:
Testvéreim az Úrban! Isten, a mi mennyei Atyánk, gyermekei
javát akarja, és gyönyörködik igazi örömükben. Ahogyan ti most
hálával gondoltok szeretetére, úgy fordul felétek atyai jóságával, és
útmutatást ad igéjében, hogy boldogságban éljetek. Hallgassátok meg
és fogadjátok el tőle ezt a szentigét, amit megírva találunk...
Következik az igeolvasás és igehirdetés.
É
NEK
,
KARÉNEK
,
ZENESZÁM
L
EKCIÓ
Lelkész:
Testvéreim az Úrban! Hallgassátok meg Isten igéjét a házasság
szent rendjéről!
A házasság megáldásának rendje
46
Isten ezt mondja:
Nem jó az embernek egyedül lenni, szerzek neki segítőtársat, hozzá
illőt. És teremtette az embert férfivá és asszonnyá és megáldotta őket.
És látta Isten, hogy minden, amit teremtett, íme igen jó. Ezért a férfi
elhagyja atyját és anyját és ragaszkodik feleségéhez és lesznek ketten
egy testté.
1Móz 1,2
Krisztus Urunk ezt mondja:
Amit tehát Isten egybeszerkesztett, ember azt el ne válassza.
Mt 19,6
Pál apostol pedig ezt mondja:
Adjatok hálát Istennek, az Atyának mindenkor mindenért a mi Urunk
Jézus Krisztus nevében, és engedelmeskedjetek egymásnak a Krisztus
félelmében: az asszonyok férjüknek, mint az Úrnak, a férfiak pedig
szeressék feleségüket, ahogyan Krisztus is szerette az egyházat és
önmagát adta érte.
Ef 5,20- 22,25.
E
SKETÉSI KÉRDÉSEK
Lelkész:
Testvéreim az Úrban! Hallottátok Isten örök akaratát a házasság
rendjéről. Tegyetek azért vallást arról, hogy Isten tetszése szerint
akartok házasságban élni! Feleljetek az élő Isten jelenlétében az
egyház tanúi előtt a következő kérdésekre!
A lelkész a vőlegényhez:
Először tőled kérdem, Testvérem az Úrban,
N.N.
!
Szereted-e a melletted álló
N.N.
-t, akit házastársadul választottál?
[Szereted-e?]
Vőlegény:
Szeretem.
Akarsz-e vele Isten rendje és igéje szerint házasságban élni, míg a
halál tőle Isten akaratából el nem választ? [Akarsz-e?]
Vőlegény:
Akarok.
Kész vagy-e mindezt esküvel is megerősíteni? [Kész vagy-e?]
Vőlegény:
Kész vagyok.
A lelkész a menyasszonyhoz:
Hasonlóképpen kérdem tőled, Testvérem az Úrban,
N.N.
!
Szereted-e a melletted álló
N.N.
-t, akit házastársadul választottál?
[Szereted-e?]
Menyasszony:
Szeretem.
A házasság megáldásának rendje
47
Akarsz-e vele Isten rendje és igéje szerint házasságban élni, míg a
halál tőle Isten akaratából el nem választ? [Akarsz-e?]
Menyasszony:
Akarok.
Kész vagy-e mindezt esküvel is megerősíteni? [Kész vagy-e?]
Menyasszony:
Kész vagyok.
G
YŰRŰZÉS
A lelkész kezébe veszi a kis tálcát a gyűrűkkel:
Lelkész:
Szívetek szándékának és ajkatok vallástételének bizonyságául
vegyétek a gyűrűket!
A lelkész jobb kezük gyűrűsujjára húzza a
gyűrűket.
Amilyen végtelen a gyűrű, olyan végtelenül
szeressétek ti is egymást!
Néhány helyen szokásban van, hogy a gyűrűváltás után intő-biztató szó.
Pl.: „Ezeknek a gyűrűknek az a rendeltetése, hogy emlékeztessenek
benneteket egymás iránti felelősségetekre és hűségetekre – és tudassák
mindenkivel, hogy a gyűrű viselőjének van párja, aki helyett vagy mellett
Isten szándéka szerint nincs keresnivalója másnak.”
E
SKÜTÉTEL
Lelkész:
Térdeljetek az Úr oltárához, nyújtsátok egymásnak jobb
kezeteket, a gyülekezet pedig felállva hallgassa az eskütételt!
Először a vőlegény mondja az esküt:
Én
N. N.
/
esküszöm az élő Istenre,
/
aki Atya, Fiú, Szentlélek
/
Szentháromság egy igaz Isten,
/
hogy
N. N.
-t igazán szeretem,
/
hűséges házastársa leszek
/
Isten rendje és igéje szerint
/
holtomig,
/
holtáig
/
el nem hagyom
/
sem egészségében,
/
sem betegségében,
/
sem örömében,
/
sem bánatában.
/
Isten segítsen erre! Ámen.
Lelkész:
Hasonlóképpen mondja az esküt a
menyasszony is:
Én
N. N.
/
esküszöm az élő Istenre,
/
aki Atya, Fiú, Szentlélek
/
Szentháromság egy igaz Isten,
/
hogy
N. N.
-t igazán szeretem,
/
hűséges házastársa leszek
/
Isten rendje és igéje szerint
/
holtomig,
/
holtáig
/
el nem hagyom
/
sem egészségében,
/
sem betegségében,
/
sem örömében,
/
sem bánatában.
/
Isten segítsen erre! Ámen.
Ha az egyik fél a Szentháromságot nem valló (unitárius, stb.) felekezethez
A házasság megáldásának rendje
48
tartozik, vagy más nem keresztény, de egyistenhívő vallás (izraelita, muszlim,
stb.) követője, akkor az ő esküszövegéből a második sor – aki Atya, Fiú,
Szentlélek, Szentháromság egy igaz Isten – kimarad. Ha az egyik fél nem
egyistenhívő, vagy ateistának vallja magát, akkor esküjének szövegéből a
második sorral - aki Atya, Fiú, Szentlélek, Szentháromság egy igaz Isten - együtt
értelemszerűen kimarad az első sor végén ,,az élő Istenre" és a teljes utolsó sor
— „Isten segítsen erre! Ámen.” — is. Az eskütételt azonban (ami világi
tisztségekbe való beiktatáskor is elengedhetetlen követelmény) mindenképpen
vállalnia kell. A szövegben az ,,esküszöm" semmilyen indokkal sem cserélhető
fel a „fogadom”kifejezéssel.
A nem keresztény féllel való házasságkötés különös lelkipásztori feladatot
jelent, amelyben a jegyes-oktatásban a felkészítést fokozott felelősséggel kell
végezni.
H
ÁZASSÁGI ÁLDÁS
A lelkész a házastársak egymásba kulcsolt kezére teszi jobb kezét, és ezt
mondja:
Mivel Isten rendje szerint akartok házasságban élni, és ezt az élő Isten
jelenlétében, az egyház tanúi előtt kijelentettétek, egybekötlek titeket
az Atya,
+
Fiú, Szentlélek nevében, hogy amit Isten igéjével
egybeszerkesztett, ember azt el ne válassza!
A lelkész a házastársak fejére teszi kezét és folytatja:
A mindenható Isten, aki az embert jótetszése szerint férfivá és
asszonnyá teremtette, és házasságukat megáldotta, áldja meg a ti
házassági szövetségeteket, és adja nektek Szentlelkét, hogy az ő
gyermekeiként tisztaságban és szeretetben, békességben és
boldogságban éljetek, a hitben mindvégig megálljatok, egykor pedig
tiétek legyen az örök élet koronája, az Úr Jézus Krisztus által. Ámen.
[É
NEK
,
KARÉNEK
]
H
ÁLAADÁS
Lelkész:
Imádkozzunk! Istenünk, Atyánk! Kérünk, áldd meg a
házastársakat, akik hűséget fogadtak egymásnak teelőtted. Ébressz
bennük hitet, hogy gyermeki bizalommal vigyék eléd minden
kérésüket. Növeld szeretetüket, hogy odaadó hűséggel támogassák
egymást.
Naponta újítsd meg rajtuk kegyelmedet: tedd eredményessé a
mindennapi kenyérért való fáradozásukat, és ajándékozz nekik
boldogságot családjuk közösségében. Légy velük örömükben és
bánatukban, hogy mindenkor téged dicsőítsenek, az Úr Jézus Krisztus
által.
A házasság megáldásának rendje
49
vagy:
Úr Jézus Krisztus! Megígérted, hogy híveiddel maradsz minden
napon a világ végezetéig: kérünk, maradj testvéreinkkel, akik a
te nevedben kezdik házaséletüket. Légy velük szereteteddel,
hogy hűségesen ragaszkodjanak egymáshoz. Tanítsd őket
irgalmadból élni, hogy megértéssel hordozzák egymás gyengéit.
Add nekik bölcsességedet, hogy mindennapi munkájukat
áldásod kísérje. Szenteld meg jelenléteddel otthonukat, hogy
boldogan éljenek. Maradj velük életük minden napján, hogy
mindenkor hálaadással magasztaljanak téged.
vagy:
Urunk, Istenünk, aki minden igaz közösség teremtője,
fenntartója és megszentelője vagy: kérünk, tartsd meg
irgalmadban gyermekeidet, akik tetszésed szerint kívánnak
házasságban élni. Segítsd őket, hogy mindig készségesen
cselekedjék
akaratodat,
hűségesen
ragaszkodjanak
egymáshoz, szeretettel osztozzanak a terhek hordozásában,
hálaadással élvezzék munkájuk gyümölcsét, és boldog
családi közösségben magasztaljanak téged minden
áldásodért, az Úr Jézus Krisztus által.
Vagy:
Idősebb párnál:
Urunk, Istenünk! Áldd meg keresztény testvéreinket, akik
megtapasztalták, hogy nem jó egyedül lenni, és most
akaratod szerint házasságot kötöttek. Szentlelked által adj
nekik igaz hitet, hogy mindenkor bízzanak benned,
áldozatkész szeretetet, hogy egymás terhét hordozzák, sírig
tartó hűséget, hogy egymás mellett jóban-rosszban
kitartsanak. Ajándékozd nekik az üdvösség élő
reménységét, hogy a szenvedések idején is kegyelmedre
hagyatkozzanak. Áldd meg otthonukat békességgel és
derűvel, egykor pedig országodban részesítsd őket is az
örök élet örömében, Jézus Krisztus által.
Ha az esküvőhöz úrvacsora kapcsolódik, itt a Miatyánk és az áldás
elmarad, és folytatódik énekkel, majd az Úrvacsorai liturgiával.
Ha nincs úrvacsora, akkor a lelkész a hálaadó imádságot a
A házasság megáldásának rendje
50
Miatyánkot bevezető formulával zárja:
akinek a nevében együtt
így imádkozunk:
M
IATYÁNK ÉS ÁLDÁS
.
Lelkész és Gyülekezet:
Mi Atyánk, aki a mennyekben vagy, szenteltessék
meg a te neved, jöjjön el a te országod, legyen meg a te akaratod,
amint a mennyben, úgy a földön is. Mindennapi kenyerünket add
meg nekünk ma, és bocsásd meg vétkeinket, miképpen mi is
megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek, és ne vígy minket kísértésbe,
de szabadíts meg a gonosztól, mert tied az ország, a hatalom és a
dicsőség mindörökké. Ámen.
A lelkész az ároni vagy a szentháromsági áldást mondja.
[
Lelkész:
Isten népe!]
Lelkész:
Az Úr áldjon meg és őrizzen meg téged! Az Úr világosítsa meg
az ő arcát terajtad, és könyörüljön rajtad! Az Úr fordítsa az ő arcát
tefeléd, és adjon neked
+
békességet!
Vagy:
Áldjon meg titeket a mindenható Isten, az Atya és a
+
Fiú és a
Szentlélek!
Gyülekezet:
Ámen.
É
NEK
–
U
TÓJÁTÉK
A lelkész a házaspárt a kapuig kíséri. Ez az útnak indítás ősi
jelképe.
Ha az istentisztelet úrvacsorával folytatódik, akkor a hálaadó
imádság után gyülekezeti ének következik majd az úrvacsorai
liturgia.
É
NEK
N
AGY HÁLAADÓ IMÁDSÁG
(P
RAEFATIO
)
A házasság megáldásának rendje
51
[
Lelkész:
Emeljük fel szívünket az Úrhoz, és magasztaljuk szent nevét:]
[Valóban] méltó és igaz, illő és üdvösséges, hogy mindenkor és
mindenhol hálát adjunk neked, mindenható Istenünk és Atyánk, a
Jézus Krisztus által,
aki végt el en szeret et ét mutatta meg rajtunk
embereken, hogy mi magunk is önzetlen
szeretet ben, bol dogan élhessünk.
Ezért az angyalokkal, az üdvözültek mennyei seregével és a földön
küzdő egész egyházaddal együtt áldunk és magasztalunk téged, és
ujjongó énekkel hirdetjük
szent neved dicsőségét.
A gyülekezet feláll, és az Agnus Dei végéig állva marad.
S
ZENT
,
SZENT
,
SZENT
(S
ANCTUS
)
Lelkész (és gyülekezet): a Sanctus-t mondja, vagy ide megfelelő
énekverset énekel. (Pl. EÉ 11/1)
Szent, szent, szent a Seregek Ura, Istene!
Dicsősége betölti a mennyet és a földet!
Hozsánna a magasságban!
Áldott, aki jön az Úr nevében!
Hozsánna a magasságban!
A
S
ZENTLÉLEK HÍVÁSA
(E
PIKLÉZIS
)
Lelkész:
Szent vagy, Urunk, és nagy a te irgalmad, elítéled a bűnt, de
megmented a bűnösöket szeretett Fiad élete árán. Ezért a nagy
irgalmadért áldunk, és kérünk: küldd el Szentlelkedet, hogy Krisztus
testét és vérét üdvösségünkre vegyük ebben a kenyérben és borban, és
testvéri közösséggé legyünk!
S
ZERZÉSI IGÉK
Lelkész:
A mi Urunk, Jézus Krisztus azon az éjszakán, amelyen
elárultatott, kezébe vette a kenyeret, hálát adott, megtörte,
tanítványainak adta, és ezt mondta: Vegyétek, egyétek, ez az én
testem,
+
amely tiértetek adatik. Ezt cselekedjétek az én
emlékezetemre!
Hasonlóképpen, miután vacsorált, kezébe vette a kelyhet is, hálát
adott, nekik adta, és ezt mondta: Igyatok ebből mindnyájan, ez a
A házasság megáldásának rendje
52
kehely az új szövetség én véremben
+
,
amely tiértetek és sokakért
kiontatik bűnök bocsánatára. Ezt cselekedjétek, valamennyiszer
isszátok az én emlékezetemre!
M
IATYÁNK
A gyülekezet a lelkész vezetésével együtt mondja.
Mi Atyánk, aki a mennyekben vagy, szenteltessék meg a te neved,
jöjjön el a te országod, legyen meg a te akaratod, amint a mennyben,
úgy a földön is. Mindennapi kenyerünket add meg nekünk ma, és
bocsásd meg vétkeinket, miképpen mi is megbocsátunk az ellenünk
vétkezőknek, és ne vígy minket kísértésbe, de szabadíts meg a
gonosztól, mert tied az ország, a hatalom és a dicsőség mindörökké.
Ámen.
A
Z
Ú
R BÉKESSÉGE
(P
AX
)
Lelkész:
Az Úr békessége legyen mindenkor veletek!
I
STEN
B
ÁRÁNYA
(A
GNUS
D
EI
)
Lelkész (és gyülekezet) Az Agnus Dei szövegét mondja, vagy ideillő
énekverset énekel.
Krisztus, Isten Báránya, ki a világ bűnét hordozod, irgalmazz nekünk!
Krisztus, Isten Báránya, ki a világ bűnét hordozod, irgalmazz nekünk!
Krisztus, Isten Báránya, ki a világ bűnét hordozod, add nekünk
békédet! Ámen.
K
RISZTUS TESTÉNEK ÉS VÉRÉNEK VÉTELE
(C
OMMUNIO
)
(Kitárt, hívogató karral:)
Lelkész:
Íme, minden kész! Jöjjetek az Úr megterített asztalához!
[Ízleljétek és lássátok, hogy jó az Úr!]
Sumptio esetén először a lelkész vesz úrvacsorát, majd indul, és adja az
ostyát.
Az ostyánál:
Ez Krisztus teste.
A kehelynél:
Ez Krisztus vére.
Az egyes „köröknél” a köszöntés:
Békesség néktek!
A „kör” befejezésénél:
Jézus Krisztus teste és vére tartson
meg titeket az igaz hitben, a szeretetben az örök élet
reménységére!
Az úrvacsoraosztás alatt a gyülekezet hálaadó éneket énekel, vagy a
kántor ide illő művet játszik (sub communione).
A házasság megáldásának rendje
53
I
MÁDSÁG
(P
OSTCOMMUNIO
)
Az úrvacsorai eszközök méltó elrendezése után a lelkész a gyülekezet felé
fordul:
Lelkész:
Áldunk téged, mindenható Istenünk, hogy örömöt és békességet
ajándékoztál igédben és Krisztus Urunk testének-vérének
közösségében. Kérünk, őrizd meg bennünk ennek a közösségnek
minden áldását, hogy erős hittel ragaszkodjunk hozzád, és őszintén
szeressük embertársainkat, az Úr Jézus Krisztus által.
Gyülekezet:
Ámen.
Á
LDÁS
A lelkész az ároni áldást mondja.
[
Lelkész:
Isten népe!]
Lelkész:
Az Úr áldjon meg és őrizzen meg téged! Az Úr világosítsa meg
az ő arcát terajtad, és könyörüljön rajtad! Az Úr fordítsa az ő arcát
tefeléd, és adjon neked
+
békességet!
Gyülekezet:
Ámen.
Z
ÁRÓÉNEK
A gyülekezet az alkalomhoz illő éneket énekel.
U
TÓJÁTÉK, KIVONULÁS