II. VASÁRNAPI ÉS ÜNNEPNAPI
ISTENTISZTELETI RENDEK
(ORDINÁRIUM)
Liturgikus istentiszteleti rend
A liturgikus istentiszteleti rend
felépítése
I. E
LÕKÉSZÜLET
H
ARANGOZÁS
, [
BEVONULÁS
]
K
ÖSZÖNTÉS
E
LÕJÁTÉK ÉS GYÜLEKEZETI ÉNEK
I
STEN NEVÉNEK SEGÍTSÉGÜL HÍVÁSA
(I
NVOKÁCIÓ
)
G
YÓNÁS
(
BÛNVALLÁS ÉS FELOLDOZÁS
)
II. B
EVEZETÕ RÉSZ
B
EVEZETÕ ZSOLTÁR
(I
NTROITUS
)
K
RISZTUS IMÁDÁSA
(K
YRIE
)
D
ICSÕÍTÉS
(G
LORIA IN EXCELSIS
)
A
NAP IMÁDSÁGA
(K
OLLEKTA
)
III. I
GEI RÉSZ
I
GEOLVASÁS
(L
EKCIÓ
) I–II.
E
LÕJÁTÉK ÉS AZ ÜNNEP ÉNEKE
(G
RADUÁLÉNEK
)
I
GEHIRDETÉSI ALAPIGE
I
GEHIRDETÉS
[I
GEHIRDETÉSI ÉNEK
]
(K
ERESZTELÉS
)
H
ITVALLÁS
(C
REDO
)
H
IRDETÉS
[É
NEKKARI SZOLGÁLAT VAGY GYÜLEKEZETI ÉNEK
]
Á
LTALÁNOS KÖNYÖRGÕ IMÁDSÁG
(O
RATIO OECUMENICA
)
60
IV. Ú
RVACSORAI RÉSZ
Ú
RVACSORAI ÉNEK
(
VAGY ÉNEKVERS
)
A
Z ÚRVACSORA BEVEZETÉSE
(S
URSUM CORDA
)
N
AGY HÁLAADÓ IMÁDSÁG
(P
RAEFATIO
)
S
ZENT
,
SZENT
,
SZENT
! (S
ANCTUS
)
A S
ZENTLÉLEK HÍVÁSA
(E
PIKLÉZIS
)
S
ZERZÉSI IGÉK
E
MLÉKEZZÉL MEG
, U
RUNK
… (A
NAMNÉZIS
)
M
IATYÁNK
A
Z
Ú
R BÉKESSÉGE
(P
AX
)
I
STEN
B
ÁRÁNYA
(A
GNUS
D
EI
)
K
RISZTUS TESTÉNEK ÉS VÉRÉNEK VÉTELE
(C
OMMUNIO
)
I
MÁDSÁG
(P
OSTCOMMUNIO
)
V. K
ÜLDÉS
,
ÁLDÁS
E
LBOCSÁTÁS
Á
LDÁS
Z
ÁRÓÉNEK
U
TÓJÁTÉK
61
5.
Liturgikus istentiszteleti rend
Az istentisztelet rendje három helyszínt feltételez: oltár, szószék és ambó. Ez utóbbi elkészí-
tését és használatát a liturgiai bizottság ajánlja.
Egyes tételek többféle módon is szerepelhetnek a liturgiában. Ezeket a változatokat dõlt betûk-
kel jelöltük. Az úrvacsorai liturgia az epiklézistõl kezdõdõen kétféle dallammal szerepel a 82.
oldaltól egyszerû dallammal, a 92. oldaltól pedig az Agendából eddig is ismert dallamokkal.
I. E
LÕKÉSZÜLET
H
ARANGOZÁS
, [
BEVONULÁS
]
A lelkész és a szolgálattevõk a sekrestyében együtt imádkoznak, majd (a harangozás alatt)
belépnek a templomba. Ekkor a gyülekezet feláll, és csendes imádsággal fogadja a szolgálatte-
võket. Amikor a szolgálók a helyükre mennek, a gyülekezet leül.
Ünnepi alkalmakkor a szolgálattevõk bevonulnak, egyéb esetben – a helyi lehetõségeknek
megfelelõen – egyszerûen a helyükre lépnek, majd leülnek.
K
ÖSZÖNTÉS
A lelkész röviden – igével (pl. a heti igével) – köszönti a gyülekezetet. Szükség estén néhány
mondatban tájékoztatja a gyülekezetet az istentisztelettel kapcsolatos információkról (pl. szól
az egyházi esztendõ vonatkozásairól, az úrvacsora rendjérõl, az istentisztelet témáját megha-
tározó aktualitásról).
E
LÕJÁTÉK ÉS GYÜLEKEZETI ÉNEK
A gyülekezeti éneket megfelelõ orgona- vagy fúvóselõjáték vezetheti be.
A gyülekezeti ének lehet dicséret vagy az egyházi év jellege szerint választott ének.
I
STEN NEVÉNEK SEGÍTSÉGÜL HÍVÁSA
(I
NVOKÁCIÓ
)
A lelkész az oltárhoz lép, vagy az oltárasztal mögé áll.
[Luther Kis káté-beli javaslata alapján szabad lehetõség van arra, hogy keresztet vessünk ma-
gunkra. A keresztvetés hitvallás mások és önmagam számára, amellyel megvallom: Krisztus-
hoz tartozom, meg vagyok jelölve a kereszt jelével. Aki keresztet vet, ne ítélje el azt, aki nem
vet keresztet; aki nem vet keresztet, ne ítélje el azt, aki keresztet vet! Ez a gyülekezetben meg-
felelõ módon tanítható és gyakorolható.]
62
G
YÓNÁS
(
BÛNVALLÁS ÉS FELOLDOZÁS
)
A salutatio bibliai hagyományokra épülõ mondatai használhatók többféle módon is. Úgy is,
hogy csak a lelkész köszönt, úgy is, hogy a gyülekezet válaszol rá. Szentírási értelemben a „lel-
keddel” kifejezés az egész embert jelenti. A párbeszéd összeköti a gyülekezetet és az istentisz-
teleti szolgálattal megbízott lelkészt.
Lelkész:
Az Úr Jézus Krisztus kegyelme legyen mindnyájatokkal!
Gyülekezet:
És a te lelkeddel!
A bûnbánat bevezetéseként gyónási lekciót is felolvashatunk, amelyben – különbözõ tradíció
szerint – szerepelhet a tízparancsolat, a parancsolatok kettõs jézusi összefoglalása, az apostoli
biztatás vagy más igeszakasz is.
Ott, ahol a lelkész ezt indokoltnak tartja, vagy a gyülekezet igényli, rövid, bûnbánatra hívó, a
kegyelem elfogadására buzdító igehirdetés vagy meditáció is elhangozhat.
[Testvéreim az Úrban! Vizsgáljuk meg magunkat Isten színe elõtt!
Hallgassuk meg a Tízparancsolatot!
Ha gyónási lekciók is vannak, a gyülekezet itt feláll – ezt a lelkész kézmozdulatával jelezheti.
Ezt mondja az Úr:
Én vagyok az Úr, a te Istened. Ne legyen más istened! Ne vedd hiába
Istened nevét! Szenteld meg az ünnepnapot! Tiszteld atyádat és anyá-
dat! Ne ölj! Ne paráználkodjál! Ne lopj! Ne tégy felebarátod ellen ha-
mis tanúbizonyságot! Ne kívánd felebarátod házát! Ne kívánd feleba-
rátod házastársát vagy bármiféle tulajdonát!
Mert én, az Úr, a te Istened, féltõn szeretõ Isten vagyok, aki megbün-
teti az atyák bûnét a fiakon harmad- és negyedízig azokon, akik engem
gyûlölnek; de kegyelmet gyakorlok ezerízig azokkal, akik szeretnek en-
gem, és megtartják az én parancsolataimat.
63
Krisztus Urunk ezt mondja a parancsolatokról:
Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedbõl, teljes lelkedbõl és tel-
jes elmédbõl! Ez az elsõ és nagy parancsolat. A második pedig hason-
lít ehhez: Szeresd felebarátodat, mint magadat! Nincs más parancsolat,
amely nagyobb ezeknél.
Az Úr Jézus Krisztus apostola ezt tanítja:
Ha azt mondjuk, nincsen bûn mibennünk, magunkat csapjuk be, és
igazság nincsen bennünk. Ha megvalljuk bûneinket, hûséges és igaz az
Isten, megbocsátja bûneinket, és megtisztít minden gonoszságtól.]
Lelkész:
Testvéreim! Isten színe elõtt gondoljunk méltatlanságunkra, és valljuk
meg bûneinket!
Ha nincs gyónási lekció, a gyülekezet itt áll fel – ezt a lelkész kézmozdulatával jelezheti.
Itt rövid csendet is tarthatunk. Ezután a gyülekezet válaszol a gyónási kérdésekre, és/vagy el-
mondja a gyónó imádságot:
Lelkész:
Az élõ Isten színe elõtt kérdezem mindenkitõl személy szerint: Testvé-
rem az Úrban! Vallod-e magad bûnösnek és ezért kárhozatra méltónak?
Gyülekezet:
Vallom.
Lelkész:
Bánod-e igazán bûneidet?
Gyülekezet:
Bánom.
Lelkész:
Megbocsátottál-e mindazoknak, akik vétkeztek ellened?
Gyülekezet:
Megbocsátottam.
Lelkész:
Igyekezel-e Isten akarata szerint élni?
Gyülekezet:
Igyekezem.
Lelkész:
Hiszed-e, hogy Isten a Krisztusért megbocsát a megtérõ bûnösnek?
Gyülekezet:
Hiszem.
Lelkész:
Legyen néktek a ti hitetek szerint!
[Ezzel a hittel könyörögjünk Isten irgalmáért!]
És/vagy:
Gyülekezet:
Vallom elõtted, szent és igaz Isten, hogy vétkeztem ellened és embertár-
saim ellen gondolattal, szóval és cselekedettel. Sok jót elmulasztottam, sok rosz-
szat elkövettem. Nem vagyok méltó kegyelmedre, méltó vagyok ítéletedre. Hozzád
fordulok mégis: nincs más reménységem. Szent Fiadért, az Úr Jézus Krisztusért
kérlek: légy hozzám irgalmas, és bocsásd meg bûnömet! Ámen.
64
Lelkész:
Bízzatok, testvéreim! Isten megkönyörült rajtunk Jézus Krisztus által,
aki meghalt bûneinkért, hogy Istenhez vezessen minket.
(A dõlt betûs rész az egyházi esztendõ szerint változik; lásd a 9. fejezetben.)
A lelkész áldásra emeli kezét.
Én pedig feltámadott Urunk megbízásából feloldozlak benneteket bûneitekbõl az
Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében! Járjatok új életben a Szentlélek erejével!
Vagy:
Jézus Krisztus feltámadása után ezt mondta tanítványainak: Békesség
néktek! Ahogyan engem küldött az Atya, én is úgy küldelek titeket:
akiknek bûneit megbocsátjátok, megbocsáttatnak azoknak, akikéit
megtartjátok, megtartatnak. Ezért az Úr rendelése szerint hirdetem
bûneitek bocsánatát, hogy oldozva legyetek a földön és a mennyben, az
Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében!
Bízzatok és örüljetek, bûnbánó és Krisztusban reménykedõ testvéreim:
Isten megbocsátotta bûnötöket. Az õ Szentlelke legyen veletek, hogy
teremjétek a megtérés gyümölcseit az Úr Jézus Krisztus által!
Gyülekezet:
Ámen.
A gyülekezet helyet foglal – ezt a lelkész kézmozdulatával jelezheti.
II. B
EVEZETÕ RÉSZ
B
EVEZETÕ ZSOLTÁR
(I
NTROITUS
)
A lelkész (vagy a gyülekezet) az egyházi évnek megfelelõ zsoltárt olvas/énekel (lásd 9. fejezet).
Zsoltárokat énekelhetünk a GyLK-ból és az EÉ-bõl, alkalmanként parafrázis formájában is.
Más, hiteles forrásból származó Introitus-zsoltárokat is választhatunk, melyeket a (megfelelõ-
en képzett) kántor elõzõleg a gyülekezetnek megtanított.
A lelkész/elõénekes vezetésével recitáljuk a 9. fejezetben található keretverses zsoltárrészletet.
Ebben az esetben az antifóna dallami váza a következõ:
A zsoltárverseket az elõénekesek vagy kiskórus recitálja az ötödik tónuson:
65
A
Ezen a tónuson énekeljük a doxológiát is, majd közösen megismételjük az antifónát. [A gyü-
lekezet bekapcsolódhat a doxológia éneklésébe a „B” változat szerinti dallammal a recitált
zsoltározás végén is.]
Példa a Szentháromság ünnepe utáni 9. vasárnap Introitus-zsoltárának szövegével:
66
Az Introitus-zsoltár szövegét a lelkész vagy a lektor olvassa (lásd 9. fejezet). Ebben az esetben
a gyülekezet a doxológiát közösen énekli.
Az énekelt doxológia után az antifóna szövegét a lelkész/lektor ismét felolvassa.
Az Introitus-zsoltár helyén a gyülekezet az ünnephez illõ zsoltárt vagy zsoltárparafrázist éne-
kel a GyLK-ból vagy az EÉ-bõl.
Introitusként elhangozhat – különösen nagyobb ünnepeken – más, hiteles forrásból származó,
az ünnephez illõ Introitus-zsoltár is a gyülekezeti énekkar vagy kiskórus elõadásában.
67
B
C
D
K
RISZTUS IMÁDÁSA
(K
YRIE
)
Hatszakaszos Kyrie a német evangélikus hagyomány szerint (Straßburg 1524) a lelkész és a
gyülekezet közötti váltakozással.
Kilencszakaszos Kyrie az óegyházi hagyomány szerint, a Missa Mundi alapján, görög szöveg-
gel. [A kar által énekelt szakaszt a kántor vagy a gyülekezet is énekelheti.]
68
A
B
Hatszakaszos Kyrie Luther „Deutsche Messe”-je alapján, görögül vagy magyarul, a lelkész és
a gyülekezet közötti váltakozással.
Kyrie az egyházi évnek megfelelõen változó szöveggel (lásd a 9. fejezetben). A szöveg egysze-
rû recitáló tónuson, a Kyrie rész a „C” változat alapján hangozhat el. A gyülekezet felel a lel-
kész énekére. Példa általános használatra:
69
C
D
Vagy:
D
ICSÕÍTÉS
(G
LORIA IN EXCELSIS ÉS
L
AUDAMUS TE
)
[A gyülekezet feláll.]
A Gloria in excelsist énekelhetjük önmagában vagy a Laudamus te-himnusszal együtt. A
lelkész intonációjára a gyülekezet felel. A Laudamust a jelölt módon osztott kórussal is énekel-
hetjük (pl. I. – énekkar, II. – gyülekezet).
A német evangélikus hagyomány szerint, a Missa „De angelis” alapján.:
70
A
Óegyházi hagyomány szerint, a „Missa Mundi” alapján.
A Laudamus te B változata a következõ oldalon található.
71
B
72
Énekversekkel (Straßburg 1524 alapján, N. Decius koráljával)
Megváltónk, Isten szent Fia, Úr Jézus, hála néked, Hogy értünk, elveszettekért,
Hullattad drága véred. Isten Báránya, hû Urunk, Fogadd el kérõ sóhajunk: Te
légy irgalmas hozzánk!
Szentlélek, légy Vigasztalónk, Ha sátán kísért, támad! Te õrizd, védelmezd, te
óvd A drágán szerzett nyájat! Megváltónk értünk szenvedett. Legyõzni bajt, ín-
ségeket Te adj erõt minékünk!
EÉ 43,2–4
[A gyülekezet helyet foglal.]
73
C
A
NAP IMÁDSÁGA
(K
OLLEKTA
)
A lelkész salutatióval szólítja meg a gyülekezetet.
A lelkész elénekli vagy elmondja a nap imádságát. Az ún. „óegyházi kollektát” (lásd a 9. feje-
zetben a nap imádságai közül az elsõt) a következõ dallamformulákat használva recitáljuk:
A kollekta doxológiája:
Példa általános használatra böjt 4. vasárnapjának óegyházi kollektája szerint:
74
A lektorok az ambóhoz lépnek.
III. I
GEI RÉSZ
A liturgikus istentiszteleti rendben három igeszakaszt olvasunk föl. Ha az igehirdetés alapigé-
je evangélium, a két olvasmány: ószövetségi igeszakasz és epistola. Ha az igehirdetés alapigé-
je az Ószövetségbõl való, akkor az olvasmányok sorrendje: epistola, majd evangélium. Ha az
igehirdetés alapigéje epistola, akkor az olvasmányok rendje: ószövetségi textus, majd evangéli-
um. A válaszok (responzumok) mindig az adott lekcióhoz igazodnak. Ószövetségi igeszakasz-
nál: „Áldjuk az Urat, mert irgalmas, / és beszéde megmarad örökké.” Epistolánál: „Urunk,
szentelj meg minket igéddel! / A te igéd igazság.” Evangéliumolvasásnál: „Ez a mai nap evan-
géliuma. / Áldunk téged, Krisztusunk!”
I
GEOLVASÁS
(L
EKCIÓ
) I.
A lelkész vagy a lektor felolvassa az ünnepre kijelölt elsõ igeszakaszt.
Az igeolvasást bejelentõ és lezáró mondatok a következõk.
Ószövetségi szakasz esetén:
Lelkész:
Hallgassa meg a gyülekezet Isten igéjét! Az ószövetségi olvasmányt
megírva találjuk … könyve ... fejezetének … versétõl [a … versig]:
A gyülekezet feláll, és az igeolvasásokra való válasz végéig állva marad.
A lektor felolvassa az igeszakaszt.
Az igeszakasz végén:
75
Vagy
levélbeli igénél:
Az ünnep epistoláját megírva találjuk ... levele ... fejezetének ... versétõl [a ...
versig]:
Az igeszakasz végén:
Vagy
evangéliumnál:
Hallgassa meg a gyülekezet az ünnep evangéliumát!
Az evangélium bejelentése után, felolvasása elõtt – a böjti idõt kivéve – a gyülekezet hallelu-
ját énekel:
Isten igéjét olvasom … evangéliuma ... fejezetének … versétõl [a ... versig]:
Az evangéliumi szakasz végén:
76
I
GEOLVASÁS
(L
EKCIÓ
) II.
A lelkész vagy a lektor felolvassa az ünnepre kijelölt második igeszakaszt. Az igeszakaszt beje-
lentõ és lezáró mondatok azonosak az elsõ igeolvasásnál jelzettekkel.
Lelkész:
Hallgassa meg a gyülekezet Isten igéjét!
Levélbeli igénél:
Az ünnep epistoláját megírva találjuk … levele … fejezetének … versétõl [a ...
versig]:
Vagy
evangéliumnál:
Hallgassa meg a gyülekezet az ünnep evangéliumát!
Az evangélium bejelentése után, felolvasása elõtt – a böjti idõt kivéve – a gyülekezet hallelu-
ját énekel.
Isten igéjét olvasom … evangéliuma ... fejezetének … versétõl [a ... versig]:
E
LÕJÁTÉK ÉS AZ ÜNNEP ÉNEKE
(G
RADUÁLÉNEK
)
Ez lehet graduálének vagy a Szentlelket segítségül hívó ének is. (Az énekrendet lásd a 10. fe-
jezetben.) Az elõjáték a graduálének feldolgozása legyen.
I
GEHIRDETÉSI ALAPIGE
Lelkész:
Kegyelem néktek és békesség Istentõl, a mi Atyánktól és a mi Urunk-
tól, Jézus Krisztustól! Hallgassa meg a gyülekezet az igehirdetés alapigéjét,
amelyet egyházunk a mai ünnepnapra rendelt! Megírva találjuk … könyve …
fejezetében a … verstõl:
Az igeszakasz végén a lelkész és a gyülekezet a megfelelõ választ (responzumot) énekli (lásd
az olvasmánynál). Evangéliumi alapige esetén a bejelentés után halleluját is énekel.
77
I
GEHIRDETÉS
[A prédikációt követõen rövid csendet tarthatunk, vagy néhány mondatos szabad imádság is
elhangozhat.]
[I
GEHIRDETÉSI ÉNEK
]
Az igehirdetésre a gyülekezet énekverssel válaszolhat a szószékrõl bejelentett szám szerint,
vagy csendes orgonajáték vezethet át a hitvalláshoz. Ha nincs énekvers vagy orgonajáték, a hit-
vallás közvetlenül az igehirdetéshez kapcsolódik.
(Az igehirdetés témájához illõ énekkari szolgálat is helyet kaphat.)
(K
ERESZTELÉS
)
Amennyiben az istentiszteleten keresztelés van, úgy az igehirdetési ének helyén keresztelési
éneket is énekelhetünk, és a hitvallást a keresztelés keretén belül mondjuk.
H
ITVALLÁS
(C
REDO
)
Az elsõ padok egyikében (lehetõleg jól látható helyen) egy gyülekezeti tag feláll, és elkezdi a
hitvallást, melyet a gyülekezet állva folytat.
Amennyiben az istentiszteleten keresztelés van, úgy a hitvallás a keresztelés keretén belül
hangzik el.
Apostoli hitvallás
Hiszek egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek teremtõjében.
És Jézus Krisztusban, az õ egyszülött Fiában, a mi Urunkban, aki fogantatott
Szentlélektõl, született Szûz Máriától, szenvedett Poncius Pilátus alatt; megfeszí-
tették, meghalt és eltemették. Alászállt a poklokra, harmadnapon feltámadt a ha-
lottak közül, fölment a mennybe, ott ül a mindenható Atya Isten jobbján, onnan
jön el ítélni élõket és holtakat.
Hiszek Szentlélekben. Hiszem az egyetemes anyaszentegyházat, a szentek kö-
zösségét, a bûnök bocsánatát, a test feltámadását és az örök életet. Ámen.
Vagy:
Niceai hitvallás
Hiszek az egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek, min-
den láthatónak és láthatatlannak teremtõjében.
Hiszek az egy Úrban, Jézus Krisztusban, Isten egyszülött Fiában, aki
az Atyától született minden idõ elõtt, Isten az Istentõl, világosság a vilá-
78
gosságtól, valóságos Isten a valóságos Istentõl; született és nem teremte-
tett, az Atyával egylényegû, és általa lett minden. Érettünk, emberekért
és üdvösségünkért leszállt a mennybõl. Megtestesült a Szentlélektõl és
Szûz Máriától, és emberré lett. Keresztre feszítették értünk Poncius Pilá-
tus alatt, kínhalált szenvedett, és eltemették, harmadnapon feltámadt az
Írások szerint, fölment a mennybe, ott ül az Atya jobbján, újra eljön di-
csõségben ítélni élõket és holtakat, és uralmának nem lesz vége.
Hiszek a Szentlélekben, Urunkban és éltetõnkben, aki az Atyától és a
Fiútól származik, akit az Atyával és a Fiúval együtt imádunk és dicsõí-
tünk, és aki szólt a próféták által. Hiszem az egy, szent, egyetemes és
apostoli egyházat. Vallom az egy keresztséget a bûnök bocsánatára. Vá-
rom a holtak föltámadását és az eljövendõ örök életet. Ámen.
H
IRDETÉS
A lelkész által elõre megírt hirdetés tájékoztat a gyülekezet elõtt álló alkalmakról, és utal az
általános könyörgés témáira.
[É
NEKKARI SZOLGÁLAT VAGY GYÜLEKEZETI ÉNEK
]
Az énekkari szolgálatnak általában ez a helye, de gyülekezeti énekvers is elhangozhat itt. Ez
alatt össze lehet gyûjteni az offertóriumot.
Á
LTALÁNOS KÖNYÖRGÕ IMÁDSÁG
(O
RATIO OECUMENICA
)
A lelkész keretimádsággal kezdi és zárja a könyörgést. A lektorok elmondják az egyes (rövid)
kéréseket, amelyek így fejezõdnek be:
Lektor:
… Jézus Krisztusért kérünk,
Gyülekezet:
Urunk, hallgass meg minket!
A zárómondatnál:
Lelkész:
… az Úr Jézus Krisztus által.
Gyülekezet:
Ámen.
Kivételes esetben elképzelhetõ a könyörgés egyszerû formája.
Ha az istentiszteleten nincs úrvacsora, akkor itt következik a Miatyánk, az áldás és a záróének.
79
IV. Ú
RVACSORAI RÉSZ
Ú
RVACSORAI ÉNEK
(
VAGY ÉNEKVERS
)
Itt elsõsorban úrvacsorai témájú vagy ún. Jézus-éneket énekeljünk. Bûnbánati éneket csak ak-
kor válasszunk, ha abban a kegyelem igéje is megszólal.
A
Z ÚRVACSORA BEVEZETÉSE
(S
URSUM CORDA
)
A lelkész a gyülekezet felé fordul:
N
AGY HÁLAADÓ IMÁDSÁG
(P
RAEFATIO
)
Lelkész az oltár felé fordul. Példa a Praefatio általános használatára:
80
-
*A nagy hálaadó imádság betéteit lásd a 12. fejezetben. A két- vagy háromszakaszos szövege-
ket az alábbi dallamra kell alkalmazni:
S
ZENT
,
SZENT
,
SZENT
! (S
ANCTUS
)
A gyülekezet feláll, és a Pax végéig állva marad.
A német evangélikus hagyomány szerint, a Missa „De angelis” alapján.
81
A
Óegyházi hagyomány szerint, a „Missa Mundi” alapján.
A liturgikus istentiszteleti rend következõ része kétféle dallammal énekelhetõ. Az egyszerûbb
dallamváltozat folytatólagosan itt következik, az eddig használt dallamok szerinti folytatáshoz
pedig lapozzunk a 90. oldalra, az „Úrvacsorai rend folytatása az Agenda dallamai szerint” cím-
sorhoz.
A
Z ÚRVACSORAI REND FOLYTATÁSA EGYSZERÛBB DALLAMMAL
A S
ZENTLÉLEK HÍVÁSA
(E
PIKLÉZIS
)
82
B
Vagy:
83
S
ZERZÉSI IGÉK
A lelkész (amennyiben az oltár elõtt áll) a gyülekezet felé fordulva, kezében a kehellyel és a ci-
bóriummal így folytatja:
84
Vagy (az oltár felé fordulva):
E
MLÉKEZZÉL MEG
, U
RUNK
… (A
NAMNÉZIS
)
A lelkész az oltár felé fordulva énekli:
85
86
M
IATYÁNK
A gyülekezet a lelkész vezetésével együtt énekli.
A
Z
Ú
R BÉKESSÉGE
(P
AX
)
87
A Paxot a gyülekezet tagjai egymás felé fordulva mondják („Békesség néked”), és kézfogással
adják tovább. A Pax után a gyülekezet helyet foglal.
I
STEN
B
ÁRÁNYA
(A
GNUS
D
EI
)
A német evangélikus hagyomány szerint, Luther dallama (1528) alapján.
Óegyházi hagyomány szerint, a „Missa Mundi” alapján.
88
A
B
K
RISZTUS TESTÉNEK ÉS VÉRÉNEK VÉTELE
(C
OMMUNIO
)
Lelkész:
Uram, nem vagyok méltó, hogy hajlékomba jöjj, hanem csak egy szó-
val mondd, és meggyógyul az én lelkem.
Vagy:
Úr Jézus Krisztus, aki halott voltál, de íme, élsz örökké, és mindent meg-
teszel üdvösségünkre, add meg most mindenkinek azt, amire szüksége
van: a kételkedõnek hitet, a gyengének állhatatosságot, a keményszí-
vûnek megtérést, az elesettnek új erõt, az aggódónak megnyugvást és
a szomorkodónak vigasztalást! Egyesíts minket szent tested és véred
közösségében, hogy valamennyien részesüljünk minden értelmet meg-
haladó békességedben, és megízleljük eljövendõ országod örömét!
Gyülekezet:
Ámen.
(Kitárt, hívogató karral:)
Lelkész:
Íme, minden kész! Jöjjetek az Úr megterített asztalához!
[Ízleljétek és lássátok, hogy jó az Úr!]
Sumptio esetén elõször a lelkész vesz úrvacsorát, majd indul, és adja az ostyát.
Az ostyánál:
Ez Krisztus teste.
A kehelynél:
Ez Krisztus vére.
Vagy:
Vegyétek és egyétek, ez a mi Urunk, Jézus Krisztus teste, amely értetek
adatott. Igyatok ebbõl mindnyájan, ez Krisztus vére, amely értetek ki-
ontatott bûneitek bocsánatára.
Az egyes „köröknél” a köszöntés:
Békesség néktek!
A „kör” befejezésénél:
Jézus Krisztus teste és vére tartson meg titeket az igaz hitben, a szere-
tetben az örök élet reménységére!
Vagy:
Menjetek el békességgel, és teremjétek az új élet áldott gyümölcseit!
Az úrvacsoraosztás alatt a gyülekezet hálaadó éneket énekel, vagy a kántor ide illõ mûvet ját-
szik (sub communione).
89
I
MÁDSÁG
(P
OSTCOMMUNIO
)
Az úrvacsorai eszközök méltó elrendezése után a lelkész a gyülekezet felé fordul:
Ha hagyományos oltár van, akkor a lelkész az oltár felé fordulva folytatja:
Lelkész:
Áldunk téged, mindenható Istenünk, hogy örömöt és békességet aján-
dékoztál igédben és Krisztus Urunk testének-vérének közösségében. Kérünk,
õrizd meg bennünk ennek a közösségnek minden áldását, hogy erõs hittel ra-
gaszkodjunk hozzád, és õszintén szeressük embertársainkat, az Úr Jézus Krisz-
tus által.
Vagy:
Urunk, magasztalásodat hallotta fülünk: add, hogy süket legyen a ve-
szekedés és a békétlenség hangjára. Nagy szeretetedet látta szemünk:
add, hogy meglássa a megígért örök életet. Dicséretedet énekelte nyel-
vünk: add, hogy az igazat vallja ezután. Templomodban járt a lábunk:
add, hogy a világosság útján járjon ezután. Testedbõl részesült a tes-
tünk: add, hogy új életet éljen ezután. Hála neked kimondhatatlan jó-
ságodért!
V. K
ÜLDÉS
,
ÁLDÁS
E
LBOCSÁTÁS
A lelkész a gyülekezet felé fordul.
Lelkész:
Testvéreim! Menjetek, és hirdessétek az Úr halálát és feltámadását! Ta-
núskodjatok szeretetérõl! Megízleltétek a bûnbocsánat örömét, építsétek hát a
testvéri közösséget az emberek között megbocsátással és áldozatos szeretettel!
A gyülekezet a küldés és az áldás között énekelheti a magyar nemzeti himnuszt.
90
Á
LDÁS
A lelkész az ároni vagy a szentháromsági áldást énekli/mondja.
Ároni áldás:
Vagy
szentháromsági áldás:
Z
ÁRÓÉNEK
A gyülekezet az istentiszteletet záró, az alkalomhoz illõ – lehetõség szerint az egyházi évvel
egybecsengõ, a hétköznapok útjaira indító – éneket énekel.
U
TÓJÁTÉK
A gyülekezet az utójátékot lehetõleg ülve hallgassa meg. Amennyiben az istentisztelet elején
a szolgálattevõk bevonulnak, úgy itt következik a kivonulás.
91
A
Z ÚRVACSORAI REND FOLYTATÁSA AZ
A
GENDA DALLAMAIVAL
A S
ZENTLÉLEK HÍVÁSA
(E
PIKLÉZIS
)
92
Vagy:
S
ZERZÉSI IGÉK
93
A
A lelkész (amennyiben az oltár elõtt áll) a gyülekezet felé fordulva, kezében a kehellyel és a
cibóriummal így folytatja:
Vagy
(az oltár felé fordulva):
94
A szlovák hagyomány szerint:
95
B
A lelkész (amennyiben az oltár elõtt áll) a gyülekezet felé fordulva, kezében a kehellyel és a ci-
bóriummal így folytatja:
Vagy:
E
MLÉKEZZÉL MEG
, U
RUNK
… (A
NAMNÉZIS
)
96
A+B
97
M
IATYÁNK
A gyülekezet a lelkész vezetésével együtt énekli.
A szlovák hogyomány szerint:
98
A
B
A
Z
Ú
R BÉKESSÉGE
(P
AX
)
A Paxot a gyülekezet tagjai egymás felé fordulva mondják („Békesség néked”), és kézfogással
adják tovább. A Pax után a gyülekezet helyet foglal.
99
I
STEN
B
ÁRÁNYA
(A
GNUS
D
EI
)
K
RISZTUS TESTÉNEK ÉS VÉRÉNEK VÉTELE
(C
OMMUNIO
)
Lelkész:
Uram, nem vagyok méltó, hogy hajlékomba jöjj, hanem csak egy szó-
val mondd, és meggyógyul az én lelkem.
Vagy:
Úr Jézus Krisztus, aki halott voltál, de íme, élsz örökké, és mindent meg-
teszel üdvösségünkre, add meg most mindenkinek azt, amire szüksége
van: a kételkedõnek hitet, a gyengének állhatatosságot, a keményszívû-
nek megtérést, az elesettnek új erõt, az aggódónak megnyugvást és a
szomorkodónak vigasztalást! Egyesíts minket szent tested és véred kö-
zösségében, hogy valamennyien részesüljünk minden értelmet megha-
ladó békességedben, és megízleljük eljövendõ országod örömét!
Gyülekezet:
Ámen.
(Kitárt, hívogató karral:)
Lelkész:
Íme, minden kész! Jöjjetek az Úr megterített asztalához!
[Ízleljétek és lássátok, hogy jó az Úr!]
Sumptio esetén elõször a lelkész vesz úrvacsorát, majd indul, és adja az ostyát.
Az ostyánál:
Ez Krisztus teste.
A kehelynél:
Ez Krisztus vére.
100
Vagy:
Vegyétek és egyétek, ez a mi Urunk, Jézus Krisztus teste, amely értetek
adatott. Igyatok ebbõl mindnyájan, ez Krisztus vére, amely értetek ki-
ontatott bûneitek bocsánatára.
Az egyes „köröknél” a köszöntés:
Békesség néktek!
A „kör” befejezésénél:
Jézus Krisztus teste és vére tartson meg titeket az igaz hitben, a
szeretetben az örök élet reménységére!
Vagy:
Menjetek el békességgel, és teremjétek az új élet áldott gyümölcseit!
Az úrvacsoraosztás alatt a gyülekezet hálaadó éneket énekel, vagy a kántor ide illõ mûvet ját-
szik (sub communione).
I
MÁDSÁG
(P
OSTCOMMUNIO
)
Az úrvacsorai eszközök méltó elrendezése után a lelkész a gyülekezet felé fordul:
Ha hagyományos oltár van, akkor a lelkész az oltár felé fordulva folytatja:
Lelkész:
Áldunk téged, mindenható Istenünk, hogy örömöt és békességet aján-
dékoztál igédben és Krisztus Urunk testének-vérének közösségében. Kérünk,
õrizd meg bennünk ennek a közösségnek minden áldását, hogy erõs hittel ra-
gaszkodjunk hozzád, és õszintén szeressük embertársainkat, az Úr Jézus Krisz-
tus által.
Vagy:
Urunk, magasztalásodat hallotta fülünk: add, hogy süket legyen a ve-
szekedés és a békétlenség hangjára. Nagy szeretetedet látta szemünk:
add, hogy meglássa a megígért örök életet. Dicséretedet énekelte nyel-
vünk: add, hogy az igazat vallja ezután. Templomodban járt a lábunk:
add, hogy a világosság útján járjon ezután. Testedbõl részesült a tes-
tünk: add, hogy új életet éljen ezután. Hála neked kimondhatatlan jó-
ságodért!
Gyülekezet:
Ámen.
101
V. K
ÜLDÉS
,
ÁLDÁS
E
LBOCSÁTÁS
A lelkész a gyülekezet felé fordul.
Lelkész:
Testvéreim! Menjetek, és hirdessétek az Úr halálát és feltámadását! Ta-
núskodjatok szeretetérõl! Megízleltétek a bûnbocsánat örömét, építsétek hát a
testvéri közösséget az emberek között megbocsátással és áldozatos szeretettel!
A gyülekezet a küldés és az áldás között énekelheti a magyar nemzeti himnuszt.
Á
LDÁS
A lelkész az ároni vagy a szentháromsági áldást énekli/mondja.
Ároni áldás:
Vagy
szentháromsági áldás:
102
A
Vagy
a szlovák hagyomány szerint:
Z
ÁRÓÉNEK
A gyülekezet az istentiszteletet záró, az alkalomhoz illõ – lehetõség szerint az egyházi évvel
egybecsengõ, a hétköznapok útjaira indító – éneket énekel.
U
TÓJÁTÉK
A gyülekezet az utójátékot lehetõleg ülve hallgassa meg. Amennyiben az istentisztelet elején
a szolgálattevõk bevonulnak, úgy itt következik a kivonulás.
103
B